Kérdések és válaszok
Marketing… Mit is jelent?
Egy szó, ami sok mindent összefoglal, eredményessége abszolút számokban mérhető. Tanítják, tanulják, és sokan vannak, akik magukat jó marketingesnek tartják. Ismerik a négy pét és a swot analízist. A marketing és a PR egyrészről az Ön cégének arculata, másrészről üzenet, ami megtalálja az Ön célcsoportját, legyen szó konkrét termékről, vagy szolgáltatásról. Ez alapján ítélik meg termékeit, szolgáltatását, cégét, ez alapján vásárolnak, költenek. A marketing biztosítja az Ön megélhetését.
Mire figyeljünk?
A piac naponta változik, változnak a fogyasztói szokások. Mielőtt alkalmazna egy marketingest esetleg megbízna egy kreatív ügynökséget vagy céget, győződjön meg arról, hogy az akire a cége sikerét bízza, valóban ért ahhoz, amit csinál. Tisztában van-e a feladatával, miszerint általa válik az Ön üzlete sikeressé vagy épp eggyé a sok közül. Nézze meg a referenciákat, kérjen ajánlatot, győződjön meg arról, hogy nincsenek-e rejtett költségek, mindent tartalmaz-e az ajánlat. Ne dőljön be a nagy számoknak és neveknek. Nem biztos, hogy az ön cégének a legnagyobbaknál kell reklámoznia. Jobb egy profi bérgyilkos, aki egyszer lő és talál, mint aki belelő egy sorozatot a tömegbe, és vagy talál, vagy nem.
Mennyit költsünk kommunikációra?
A marketing és PR költség egy olyan befektetés, amely megtérül, amennyiben jól megtervezett és kivitelezett marketing stratégiáról van szó. Egy jó kampány esetében nem a reklámfelületeket kell megfizetni, hanem azt, aki megfelelő kapcsolati tőkével, kreativitással jó időben és jó helyen jelenteti meg a megfelelő üzenetet. Egy vezető kereskedelmi televíziós reklámspot darabja is milliós költség, és eltűnik a reklámzajban. Ebből akár több hónapig is biztosíthatja a reklámköltségeit, ha az Ön marketing szakembere felmérte a piacot és a lehetőségeket. Egy jó szakember megóvja a felesleges kiadásoktól!
Miért bízzak meg egy ügynökséget, ha saját marketingesem is lehet?
Beszéljenek a számok! Ha Ön felvesz egy embert (marketing és PR) mondjuk 5 év tapasztalattal, annak éves költsége megközelítőleg 4 millió forint, mely csak a kolléga úgymond fenntartását fedezi. Plusz az éves marketing költés. Cégként Ön elesik az úgynevezett ügynökségi kedvezménytől, mely felületenként 10-50% között mozoghat. Ha attól tart, hogy az adott ügynökség nem kezeli "sajátjaként" az Ön cégének kampányait, nem megalapozott, hiszen az ügynökség érdeke, hogy legközelebb is őket válassza, így mindig a lehető legjobb árat fogja kapni a szolgáltatáshoz, amit az ügynökség minimális ügynökségi díjjal, a SaMa esetében 15%-al terhel. Az ügynökségi díj elszámolható, leírható költség, míg a bér nem az. Rövid fejszámolást végezve, minimum az a 4 millió forint az Ön zsebében marad.
Mérhető a kampányom?
Ha már befektet, joggal szeretné tudni, hogy mire ment el a pénze. Egy kampány hatékonysága mindig mérhető, az Ön befektetésének mindenképp meg kell térülnie, akár image-ben, akár érdeklődőkben, akár a szolgáltatás értékesítésének növekedésében.
Minden esetben olyan ügynökséget válasszon, akik vállalják az utánkövetést is!
Néhány tipp:
- optimalizálják SEO-val az online megjelenéseket
- a benner megjelenéseket CT-re kérjék, ne AV-re!
- Google rendelkezik ingyenes "figyelővel", használják! egy kampány esetén megugrik a weboldal nézettsége
- Facebook oldal esetén az admin felületen tökéletesen mérhető egy kampány hatékonysága